Ote turnauspäiväkirjasta: U15-tytöt EGBL-osaturnauksessa Ostravassa Tsekeissä

Hongan juniorijoukkueet hakevat kansainvälistä pelikokemusta Euroopasta. 15-vuotiaiden tyttöjen joukkue pelaa kuluvalla kaudella kotimaisten sarjojen lisäksi EGBL-liigaa (European Girls Basketball League). Tämä ote turnauspäiväkirjasta on kauden toisesta osaturnauksesta, joka pelattiin Tsekeissä 6.-9.2.
Näimme torstaiaamuna lentokentällä klo 7.40. Kaikki alkoi hyvin kunnes huomattiin, että Sofin passi oli vanhentunut. Saatiin sähläyksestä huolimatta silti Sofille hieno vaalenpunainen pikapassi ja päästiin lähtemään. Lento kesti noin 2 tuntia Prahaan ja siellä meitä odotti viiden tunnin bussimatka Ostravaan. Bussimatkalla pysähdyimme syömään ja viiden tunnin päästä perille. Perillä meitä jännitti hotelli, koska aikaisemmasta kokemuksesta Ostravan EGBL-majoitus ei ollut hulppea. Pääsimme valitsemaan pareittain huoneet, ja ne olikin yllättäen todella hyvät. Pitkän matkustuspäivän jälkeen illalla käytiin syömässä, alettiin valmistautua aamupeliin ja mentiin nukkumaan.

Meidän ensimmäinen peli oli slovakialaista joukkuetta Kosicea vastaan. Ensin oli vaikea päästä mukaan peliin, eikä keskittymistä auttanut ollenkaan vastustajan suuret kannattajajoukot. Saatiin kuitenkin kiinni pelin temposta lopulta ja kirimme vastustajan kiinni. Johdimmekin peliä muutamaan otteeseen, mutta erilaiseen tuomarointiin tottumattomuuden ja matkaväsymyksen takia peli hävittiin yhdeksällä pisteellä.
Toinen peli oli BC Riga/TTP :tä vastaan. Peli ei oikein kenenkään osalta sujunut, vaikka olimme selvästi parempia kuin vastustaja. Pelasimme kuitenkin loppuun asti ja voitimme kuudella pisteellä.

Lauantaina kävelimme aamupalalle klo 9.00. Aamupalan jälkeen meillä oli paljon vapaa-aikaa, kunnes lähdimme lounaalle ja sieltä suoraan peliin. Ensimmäinen peli oli kello 13 latvialaista Liepajaa vastaan. Alussa oli vaikea pitää pallosta huolta, mutta saimme kuitenkin hienon noin 20 pisteen voiton.
Illalla oli peli paikallisjoukkuetta SBS Ostravaa vastaan. Voitimme lopulta pelin 20 pisteellä. Pelin jälkeen menimme suihkun kautta päivälliselle ja sieltä pikkuhiljaa nukkumaan. Aamulla olisi aikainen herätys, joten vaikka hiljaisuus oli kello 23, monet menivät paljon aikaisemmin nukkumaan.
Sunnuntaiaamun Jugla-ottelu oli merkitty alkavaksi klo 10:30, mutta sitä jouduttiin aikaistamaan yhdeksäksi, sillä bussimme lentokentälle lähti jo 11:00. Aamupalalle menimme jo klo 7:30, ja poikkeuksellisesti se olikin samassa rakennuksessa kuin missä yövyimme. Peli jännitti kaikkia, sillä Jugla oli voittanut kaikki edelliset vastustajansa tässä turnauksessa. Peli oli todella tasainen, mutta johdimme koko ajan. Vastustaja oli hyvä, mutta voitettiin silti!
Viimeisen pelin jälkeen alkoi aikainen palkintojenjakoseremonia. Turnauksen järjestäjät toivat meille aluksi 1. sijan palkinnot ja osa joukkueesta sai kultaisen mitalinkin kaulaansa. Yksi vastustajajoukkueiden valmentajista huomasi tilanteen ja sanoi, että heidän joukkueensa oli piste-eron mukaan kärjessä. Annoimme mitalit ja pokaalin takaisin, ja järjestäjät hakivat 2. sijan palkinnot ja jakoivat ne taas vain osalle joukkueesta. Sama valmentaja tuli taas ”juttelemaan” järjestäjälle. Hän sanoi, että yhteensä neljällä joukkueella oli sama voitto-häviö -suhde, joten palkintoja ei voitu jakaa. Lähdimme pelipaikalta ilman palkintoja, mutta tiesimme kuitenkin, että taistelimme kovaa ja pelasimme hyvän turnauksen!
Sofi, Emma, Nea, Elsa, Fanny, Annina, Emppu, Heidi, Ansku ja Pauliina

PS. Ulkomailla pelatessa, yllättäviä tilanteita ja ”säätämistä” tulee eteen usein. Lopulta tasaisen turnauksen pistelaskut tarkastettiin ja alla kuvassa poseeraa osaturnauksen hopeajoukkue Honka, ihan oikeat mitalit kaulassa ja pokaali sylissä.

WU15 joukkue EGBL stage II osaturnauksen jälkeen valmentajansa Heikki Kallion kanssa.