Hongan aikuisten harrastejoukkueita mukana kansainvälisessä SPARCS-tutkimushankkeessa

Vuonna 2019 käynnistyneessä SPARCS-hankkeessa (Sustainable energy Positive & zero cARbon CommunitieS) etsitään uusia innovatiivisia ratkaisuja energiapositiivisten alueiden kehittämiseksi osana laajaa eurooppalaista yhteishanketta. Hankkeessa etsitään ratkaisuja kahden niin sanotun majakkakaupungin, Espoon ja Leipzigin, voimin.

Osana SPARCS tutkimushanketta KONE Oyj tutkii yhteisöjen arkiliikkumista ja järjesti liikkumisen pilotin yhteistyössä Espoon kaupungin, Moprim Oy:n sekä Tapiolan Hongan kanssa. Pilotti toteutettiin keväällä 2022, ja siihen osallistui kaksi Hongan aikuisten harrastekoripallojoukkuetta; Kelohalot ja Minksit. Pilotin kautta tuetaan Hiilineutraali Honka -hanketta, joka edistää kestävää kehitystä urheiluseuran toiminnassa. 

Pilotin aikana osallistujat käyttivät liikkumisen seurantaan kehitettyä Moprim Move Together-puhelinsovellusta, joka kerää dataa eri matkustusmuodoista, matkan kestoista ja pituudesta sekä hiilidioksidipäästöistä. Sovelluksen avulla Hongan joukkueiden jäsenet kirjasivat tietoa omista arjen liikkumisvalinnoistaan. Kerätty data konkretisoi ja teki näkyväksi joukkueen liikkumisen hiilijalanjälkivaikutukset ja tukee käytöksen muutosta kohti kestäviä liikkumisvalintoja. 

Tutkimustuloksena huomattiin, että Hongan aikuisjoukkueiden pelaajat suosivat melko paljon autoilua Hongan toimintaan liittyvissä tapahtumissa. Monesti autolla liikkuminen on totuttu mukavuustekijä “Tulin autolla, se on helpoin. Pääsee ovelta ovelle. Erityisesti talvella, kun auto on esilämmitetty ja penkinlämmitys päällä”, toteaa Kelohalkojen pelaaja.

Ajankäyttö ja sää olivat myös selvästi tekijöitä, joiden mukaan valittiin liikkumistapa “Muuten olisin voinut harkita pyörää, mutta nyt peli on niin myöhään että menisi pitkäksi päivä”, Minks-joukkueen pelaaja kertoo.

Honkalaiset asuvat melko lähellä Honkahallia tai muita Hongan harjoituspaikkoja. Harjoitusmatkan pituus ei monesti ollut syy valita auto kävelyn tai pyöräilyn sijasta “Sään takia auto. Satoi. Muuten pyörä on ok.” Myös heitä oli, jotka eivät hypänneet auton kyytiin: ”Ei näin lyhyen matkan takia autoa edes viitsi käynnistää”, Kelohalkojen pelaajat kommentoivat.

Ajankohta vaikutti. Yleensä tulen pelikaverin kanssa, asutaan samoissa taloyhtiöissä, hän ei malttanut tulla näin aikaisin. Kai se on auton kätevyys, mulla on sähköauto. Mieluiten kimppakyydillä, seuran ja ympäristönkin vuoksi” Minksien pelaaja kertaa omia valintojaan.

Hiilineutraali Honka -hanke on selvästi jo seuran sisällä saanut jalansijaa ja tietoisuus seuran halusta vaikuttaa jäsenistön liikkumisvaihtoehtoihin on kasvanut.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että autoilun jälkeen pyöräily oli suosituin liikkumisvaihtoehto harjoituksiin tai peleihin tultaessa. Sen sijaan joukkoliikenne vaihtoehtoja käytettiin niukasti. “Tänne tulen yleensä ratikalla, se on kätevää. Mutta tänään, tuli kutsu niin nopeasti, että piti tulla autolla, se on nopein. Autoni toimii biokaasulla, se on nollapäästöinen – eli jopa vihreämpi vaihtoehto kuin ratikka”, Kelohalkopelaaja pohtii.

Tutkimustulokset olivat melko odotettuja Hongan aikuisjoukkueiden osalta. Autoilua suositaan, mutta sähköautot, hybridit ja kaasuautot ovat suosittuja valintoja ympäristötekijöiden vuoksi. Metro oli selvästi suosituin joukkoliikenne vaihtoehto, johtuen Honkahallin sijainnista Urheilupuiston metroaseman läheisyydessä.

Varttuneempien honkalaisten keskuudessa kävely ja pyöräily liittyvät pääasiassa kuntoliikuntaan ja ulkoiluun, ei niinkään harjoitus- tai työmatkoihin.

Tapiolan Hongan kannalta tärkeää on nähdä miten henkilöt, jotka osallistuivat tutkimukseen reagoivat tuloksiin omasta hiilijalanjäljestään liikkumisen osalta. Lisäksi syksyllä on ajatuksena ottaa tutkimukseen mukaan seuran edustusjoukkueet naisten ja miesten Korisliigassa. Tapiolan Hongan toiminnanjohtajan Anne Eklundin kommentoi tutkimustuloksia: ”On ensiarvoisen tärkeää vaikuttaa seuran sisällä ja saada aikaan muutosta totuttuihin tapoihin ja siten edistää koko seuran kestäviä liikkumisvalintoja. Olemme iloisia siitä, että KONE Oyj sekä Espoon kaupunki haluavat tehdä kanssamme yhteistyötä sekä Hiilineutraali Honka- että SPARCS-hankkeen edistämisessä”.

Artikkelikuva: Honka Summer Camp’22 osallistuvista lähes 200 juniorista reilusti yli puolet ovat saapuneet hallille polkupyörällä tai kävellen.