HARJOITTELUN PERIAATTEET

1. Käy harjoituksissa, jotta kehityt.

2. Tule ajoissa paikalle oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan, seuraa säännöllisesti kotisivujamme ja sähköpostiasi.

3. Huolehdi ennen harjoitusten alkua mm. kengännauhojen sitomisista, juomapullon täytöstä, vessailusta, teippaamisesta, laastaroinnista. Riisu myös korvakorut, kaulaketjut sekä metalliset hiuspinnit. Ole valmis aloittamaan harjoittelu sovittuun aikaan. Tee mahdolliset omatoimiset kuntoutusjumpat ennen harjoitusten alkua.

4. Ota aina mukaan tarvittavat varusteet: koripallo, Hongan harjoitusasu, riittävän pitkät kengän reunan ylittävät urheilusukat, koristossut tai ulkokengät harjoituksen mukaan, juomapullo, hyppynaru, tennispallo sekä mahdolliset lääkkeet (allergia, migreeni jne.). Keppi, kuminauha tai foam-rulla, kun niistä erikseen mainitaan.

5. Ulkoharjoituksissa pukeudu sään mukaan. Kylmyys, sade, helle, kuraisuus ei ole este harjoittelulle.

6. Ilmoita itse ajoissa etukäteen (= viimeistään edellisenä iltana) kaikista mahdollisista poissaoloistasi. Nollaneloset Harrille ja JP:lle, nollavitoset Harrille ja Anjalle.

7. Keskity jokaiseen harjoitukseen sekä drilliin huolella, olet paikalla opettelemassa koripalloasioita.

8. Turha juoruilu ja lässytys pois. Kuuntele tarkasti mitä valmentaja kertoo ja katso vielä tarkemmin mitä kulloinkin näytetään.

9. Loukkaantuneena voi ja pitää harjoitella ellei lääkäri sitä ole erikseen kieltänyt. Ota valmentajiin yhteys heti loukkaantumisen tapahduttua ja sovi miten tulet jatkossa toimitaan. Sairaana et saa harjoitella. Ota tässäkin tapauksessa heti yhteys valmentajiin, jotta voit sopia jatko-ohjelmasta.

10. Tee annetut kotiläksyt tunnollisesti. Urheilija oppii sen mitä tekee!

11. Harjoitustapahtuma jatkuu yhteisellä, ohjatulla loppuverryttelyllä. Loppuverryttelyn alkajaisiksi palautusjuoma tai hedelmä (banaani paras, muutkin ok) poskeen.

12. Tiedä, älä luule!!!


OTTELUIHIN VALMISTAUTUMINEN

  1. Mahdolliset teippaukset / laastaroinnit ym. hoidetaan kuntoon aina ennen verryttelyn alkua. Kerro tästä valmentajalle ajoissa etukäteen, jolloin sovitte millä aikataululla operaatio tehdään.
  2. Riisu ennen verryttelyn alkua korvakorut, kaulaketjut ja metalliset hiuspinnit sekä täytä juomapullo.
  3. Verryttely alkaa ulkona 60 minuuttia ennen ottelun alkua, ellei toisin sovita. Lämmintä päälle. Kapteenit vastaavat tarvittaessa lämmittelystä sekä aktivoinnista valmentajan ohjeiden mukaan. Joissakin tapauksissa (esim. aikainen alkamisaika) verryttely alkaa jonakin muuna aikana, mutta tämä on kerrottu kotisivujemme harjoitussuunnitelmassa. Lue aina tarkkaan kunkin pelin kohdalta miten toimitaan.
  4. Lämmittelyn jälkeen nopea asujen vaihto, vessailu ym. => ottelupalaveri.
  5. Palaverista saliin verryttelemään valmentajan tai kapteenien antamien ohjeiden mukaan.
  6. Ottelun jälkeen heti palautusjuomaa tai hedelmää (banaani paras!) vatsaan. Loppuverryttely alkaa valmentajan tai kapteenien vetämänä. Verryttelyn jälkeen palaveri.
  7. Ottelupäivinä (ennen sekä pelin jälkeen) ehdoton "mässykielto".
  8. "Mässykielto" on voimassa myös kaikissa turnauksissa viimeisen pelin jälkeen kotioven aukeamiseen saakka.
  9. Huolehti varusteistasi ja omaisuudestasi niin vaihtopenkillä kuin pukuhuoneessa. Jätä nämä paikat aina siistiin kuntoon.
  10. Mikäli et ole pelaavassa kokoonpanossa, tulet kotipeleissä paikalle katsomaan ja oppimaan. Vieraspeleissä päätät itse, oletko paikalla vai et.
  11. Kerro valmentajalle itse ajoissa etukäteen jos et joskus jostakin syytä pääse Sinulle nimettyyn peliin, jotta voimme hälyttää toisen pelaajan tilallesi.


HETI LOUKKAANTUMISPAIKALLA

1. Kylmetä (jääpussi tai lumihanki; jos muuta ei ole, niin kylmä vesi hanasta) vammapaikka heti. Aikaa toimia on 30 sekuntia! Sen jälkeen jokainen "kylmätön" hetki voi pidentää vamman parantumisaikaa. Älä siis jää kentälle makaamaan, vaan pyri nopeasti saamaan kylmää loukkaantuneeseen paikkaan. Valmentajilla on harjoituksissa sekä peleissä jääpusseja. Kun kyseessä on käsi tai jalka, hanki ensin jäätä/lunta ja pidä raaja kohoasennossa eli nosta se tuolille/penkille maatessasi itse lattialla.

2. Urheiluvammassa mene urheilulääkärille! Terveyskeskuksen yleislääkäri on OK jos kyseessä ensiapu. Ensiavun jälkeen pyri menemään urheilulääkärille mahdollisimman nopeasti.

3. Pyydä/vaadi lääkäriltä tarkat hoito-ohjeet ja toimenpiteet: esim. "Jääpussi loukkaantuneeseen kohtaan kolmesti päivässä á 30 min, pidä jalassasi tämä liimaside/lasta/ideaaliside, kun et anna kylmähoitoa. Kaksi viikkoa lepoa, sen jälkeen tule jälkitarkastukseen. Särkylääkettä tarvittaessa". Selvitä heti ensimmäisellä käyntikerralla tarkat huiliajat, kuntoutusohjeet, harjoitteluvikit yms.

4. Toimita lääkärin antama tieto MAHDOLLISIMMAN pian valmentajille, jotka voivat suunnitella tarvittavat yksilölliset tukiharjoitteet. Loukkaantunut pelaaja voi ja tämän pitääkin harjoitella ellei lääkäri sitä ole erikseen kieltänyt. Vain loukkaantuneet kohdat kropasta jätetään rauhaan ellei niitä erikseen pyydetä jumppaamaan jollakin tietyllä ohjelmalla.

5. ÄLÄ treenaa vastoin lääkärin ohjeita, vammasi paraneminen pitkittyy ja pahimmassa tapauksessa siitä tulee pysyvä. Hoida siis vammasi kuntoon. Ei ole häpeä, jos paikat ovat rikki, se on pikemminkin osa urheilijan arkea.

TAPIOLAN HONKA