Arvokasta pelikokemusta ja muutama mustelma 02-tytöille Riikasta

Joukkueenjohtajan sanat kuluneesta syyskaudesta ja alkavasta kevätkaudesta:

Kauden aikana tytöt ovat harjoitelleet hyvin ja tunnollisesti. Olemme kehittyneet niin joukkueena kuin yksilöinäkin. Vaikka koulu ja koripalloharrastus vievät suuren osan ajasta eikä pleikalla leikkimiselle jää juuri aikaa, tytöt näyttävät juuri tästä pitävän ja heillä on iloinen mieli ja ryhdikäs tekemisen meininki. Ja valmennus on toiminut monipuolisesti ja kannustavasti, mistä joukkueen tulokset ja pelaajien kehitys  puhuvat puolestaan. Kiitos valmennukselle!!!

Syyskaudella Honka pelasi oman CT SM-karsintasarjan lisäksi valtakunnallista B-tyttöjen ykkösdivisioonaa. Ajatuksena oli kehittää tyttöjä kovissa ja tasaisissa peleissä vanhempia ja isompia vastaan sekä oppia pärjäämään myös silloin, kun ylimääräistä aikaa ja tilaa ei juuri ole. Tavoitteet tässä ovat täyttyneet täysin, sarja on vienyt tyttöjä pelillisesti eteenpäin. Hienona yksityiskohtana on joukkueen ykkössija joukkuepeliä kuvaavassa syöttötilastossa samoin kuin 3 pisteen heittoprosentissa. Samalla on tullut C-tytöille poikkeuksellista menestystä: neljä voittoa yhdeksässä ottelussa ja selvästi positiivinen koriero. Suurinkin tappio on ollut 15 pistettä ja kaikki vastustajat on pystytty täysillä haastamaan. Otteluiden lopussa kokemus ja vahvuus on toistaiseksi kääntänyt tiukat ottelut sarjan kärkijoukkueiden eduksi. Nyt kun pitkät matkapelit näitä joukkueita vastaan ovat takana, on mielenkiintoista nähdä keväällä, josko tiukat matsit pystyttäisiin kotona kääntämään voitoiksi. Mahdollisuus on yhä mihin vaan, vaikkapa kevään Final Four –turnaukseen.

Jojo, Timo Karinen

C-Tytöt -02 Riikassa 8.-10.1.2016

Riika1

Perjantaina 8.1. klo 6.00 kääntyi monen monta autonnokkaa kohti Länsisatamaa, josta C-tytöt 02-joukkueen oli määrä aloittaa pelireissu kohti Latviaa ja Riikaa. Viikonlopun agendalla oli matkustaa Tallinnan kautta Riikaan, pelata kuusi kivenkovaa ystävyysottelua Latvian johtavia C-tyttöjoukkueita vastaan ja palata sunnuntaina kotosuomeen monta kovaa pelikokemusta rikkaampana.

Laivamatkan jälkeen koitti reipas nelituntinen bussissa, jonka aikana valmentajat hioivat pelistrategiat ja rosterit timanttiseen kuntoon ja kuusitoistapäinen energiaa täynnä oleva tyttölauma kajautti enkelikuoronlailla ilmoille kuumimmat renkutukset popista räppiin. Vielä kun välistopilla Pärnun Rimillä sai hankittua laukun täydeltä edullista purkkaa, vitamiinijuomia, ja kaikkien yllätykseksi edullisia kouluvihkoja, oli menomatka mitä mieluisin.

Perjantaina pelattiin jo kaksi peliä TT Riga Ridzenen ykkös- ja kakkosjoukkueita vastaan. Molemmista peleistä upeat voitot, joiden jälkeen lähdettiin unta kohti monen monen mustelman värittämänä. Viikonlopun aikana tutuksi tuleva sallivampi tuomarilinja sekä todella kovaa ja fyysistä peliä esittävät latvialaistyöt antoivat jo esimakunsa perjantain peleissä. Jos mahdollista, oli lauantain otteluissa fyysinen kontakti vieläkin kovempaa. Erittäin taitavat, voimakkaat sekä korinnälkäiset Latvian mestari Juglan pelaajat pakottivat myös honkalaiset kehittämään omaa peliään niin fyysisen kuin taidollisenkin pelin osalta. Kolmessa kivenkovassa ottelussa nähtiin upeita ajoja, onnistuneita kaukoheittoja, armotonta taistelua, kovia kiistoja ja mustia silmiä. Nähtiinpä lauantaina muutama, koripallokentillä normaalisti hieman harvemmin esitetty, tyylipuhdas puolinelsonkin. Nousujohteisesta peliotteista huolimatta lauantailta ei Hongalle voittoja suotu.

Riika6

Sunnuntaihin lähdettiin jo hieman jalka painaen. Reissun aikana kuumetauti oli kaatanut kolme pelaajaa, jonka vuoksi osa tytöistä tahkosi viikonlopun aikana huimat viisi täysipitkää matsia. Noinkohan olisi pienimuotoiseen väsyyn ollut syynä myös viikonlopun aikana muutamaan kertaan yllättänyt ruokatarjonta. Tärkeääkin tärkeämpi tankkaus koki parilla aterialla hieman vastamäkeä, kun aamupalalla tarjottiin juustomakaronia, ruokajuomia ei ollut, ellei yhden lounaan kirsikkamehua lasketa, leivänpäällä oli sentin juustosiivu ja iltapalaksikin tarjottiin lämmin ateria. Tukijoukot kuitenkin pitivät huolen, että ravitsevia eväitä oli vähintäänkin tarpeeksi. Hienosta taistelusta ja loppuun asti tsemppaamisesta huolimatta myös sunnuntain ainokaisesta ottelusta tuli tiukka tappio.

Riika4Vaikka kuudesta ottelusta kotiin tuomisina oli vain kaksi voittoa, oli kokemus kokonaisuudessaan niin pelillisesti kuin joukkueen yhteisen tekemisen osalta erittäin tärkeä. Haaste kovuudesta ja taidosta, jonka latvialaistytöt esimerkillään meille antoivat, on se mihin tämä joukkue tähtää, ja mikä on kovalla harjoituksella ja tärkeillä pelikokemuksilla on saavutettavissa. Jos oli reissu opettavainen pelaajille, oli se sitä myös valmentajille. Pelillisesti käteen jäi iso nippu mallisuorituksia niin yksilö- kuin joukkuetasolla eittämättä Pohjos-Euroopan kovimmalta C-tyttöjoukkueelta. Pelillisten asioiden lisäksi oppia tuli myös omilta tytöiltä mm. tulevaisuuden kannalta varmasti tärkeiden käsitteiden osalta. Näitä olivat esimerkiksi pössii, mössii, körrii, kosovo, nakkii, zembaloo ja sheimaa. Näiden käsitteiden merkityksen ymmärtäminen jää kuitenkin seuraavaan reissuun.

Latvian oppien helmistä pääsee nauttimaan jo tulevana viikonloppuna, kun Hongan osalta pyörähtää käyntiin C-tyttöjen SM-sarja sunnuntain kahdella ottelulla. Tervetuloa!

We’re playing basketball!

Teksti: Valmentaja Heli Herrala
Kuvat: Jaakko Köninki

Myös tytöiltä tuli oma reissuraportti, eritoten ruuasta.

”Pe 8.1.

Herätys oli klo 5.30 ja siitä melkein suoraan lähdimme satamaan. Kun pääsimme laivaan laitoimme matkalaukut ja kassit hyttiin ja sitten syömään. Laiva lähti klo 7.30. Sillä välin kun odotimme laivan saapumista satamaan kuuntelimme musiikkia ja lauloimme. Satamassa laiva oli klo 9.30. aivasta suoraan hyppäsimme bussiin joka lähti ajamaan kohti Riikaa. Matka kesti noin 4h ja siinä ehti tehdä ja puhua vaikka mitä.

Matkalla pysähdyimme paikallisessa ruokakaupassa Rimissä, josta ostimme eväitä, palautushedelmiä yms. Kun saavuimme määränpäähämme, majoituimme, jonka jälkeen menimme syömään. Ruokana oli nuudelikeittoa ja pastaa, jonka seassa oli jauhelihaa. Melkein heti ruoan jälkeen aloimme valmistautua ekaan peliin.

Riika10Voitimme pelin reilusti. Pelin jälkeen menimme syömään. Ruokana oli kanaa ja perunaa. Ruoan jälkeen menimme lepäämään. Sitten aloimme jo valmistautua toiseen peliimme. Voitimme toisen pelimme tiukasti, mutta hyvällä pelillä.

Loppuveryttelyn jälkeen menimme suihkuun ja saimme iltapalaksi leipää sekä jugurttia. Perjantai oli kaikin puolin hyvä päivä!

La 9.1.

Heräsimme kovaan koputukseen klo 7.00 aamulla. Ajattelimme, että olimme myöhässä, koska Aadan herätys ei soinut. Nousimme ylös, puimme ja menimme kohti aamupalaa. Aamupalaksi oli yllättäyne pastaa juustolla ja kirsikkamehua. Aamupalan jälkeen kävimme vaihtamassa pelivaatteet ja lähdmme kentälle lämmittelemään. Peli oli riikalaista Juglaa vastaan. Peli oli erittäin tiukka, mutta hävisimme parilla pinnalla. Teimme loppuverkan ja lähdimme taas syömään. Ruoaksi oli lettukanaa (leivitettyä kanafilettä) ja porkkanariisiä. Löytyi myös salaattia, joka oli erittäin suolaista.

Riika7Sitten lähdimme käymään Rimissä. Mukaan tarttui suklaata, karkkia (jotka tietysti syötiin vasta kotona), dödöä, huulirasvaa, saippuakuplia sekä eväitä. Sitten lähdimme kiireellä vaihtamaan pelikamoja. Peli oli uudessa sijainnissa, johon lähdimme bussilla. Kenttä oli vanha ja huono. Lattiasta sai myös tikkuja. Peli oli hyvä, vaikka hävisimme.

Peli loppui ja kävimme nopeasti suihkussa. Sen jälkeen menimme läheiseen kauppakeskukseen syömään. Kun tulimme takaisin, lepäsimme hetken ja lähdimme peliin. Hävisimme parilla pisteellä.

Sen jälkeen menimme syömään ja pakkaamaan, minkä jälkeen olikin jo aika mennä nukkumaan. Kaikki nukahtivat nopeasti, koska olimme väsyneitä.

Su 10.1.

Aamulla herätys oli klo 7.00 ja meillä oli vain 5min aikaa kiirehtiä aamupalalle. Aamupalaksi oli tarjolla muroja, kananmunia ja mehua. Lähdimme suoraan aamupalalta ulos lämmittelemään peliin. Ulkoilun jälkeen alkoi peli. Vastassa oli Latvian paras joukkue Jugla. Peli meni ajoittain hyvin, mutta se ei riittänyt voittoon.

Meillä oli pelin jälkeen vain 20min aikaa käydä suihkussa ja pakata loput kamoista. Bussi lähti tasan 10.30. Olimme bussissa nelisen tuntia ja pysähdyimme lempipaikassamme Rimissä. Lopulta pääsimme takaisin satamaan ja matkustimme takaisin Suomeen.